canada goose sale vocesdeclm.es tipicacuina.es Canada Goose Black Friday sale Canada Goose jas canada goose outlet https://www.airbrushhenk.nl airbrushhenk.nl canada goose jas canada goose outlet

Lidské tělo musí neustále odolávat mnoha hrozbám. Jednou z nich jsou i látky zvané volné radikály. Ty jsou vysoce reaktivní a snadno mohou způsobit poškození buňky, které může vést až ke vzniku rakoviny a mnohým dalším onemocněním.

K čemu tedy jsou antioxidanty?

Antioxidanty jsou látky, které brání v činnosti právě zmíněným volným radikálům. Konkrétně je neutralizují, a tak jim znemožňují jakkoliv poškodit buňky. Dalo by se tedy říci, že jsou odpovědí přírody na volné radikály. 

Tělo proti volným radikálům není tak úplně bezbranné – část antioxidantů na boj s nimi si totiž vytváří samo. Částečně je však také závislé na antioxidantech pocházejících ze stravy.

Odkud se berou volné radikály

Jejich prvním zdrojem je vnější prostředí. Především je to znečištění ovzduší, ultrafialové záření nebo kouř z cigaret. Druhým zdrojem, nebo spíš jejich tvůrcem, je však i samo lidské tělo – tvoří  se totiž například i při procesu trávení potravy.

Volným radikálům se tedy jen těžko budeme vyhýbat. Proto je lepší spíše obohatit svůj jídelníček o potraviny obsahující antioxidanty.

Antioxidanty v potravinách

Nejznámějšími antioxidanty jsou vitamín C, vitamín E, karotenoidy a také některé minerály (například selen nebo mangan). Existuje však mnoho dalších látek, které mají antioxidační vlastnosti.

Nalezneme je zejména v ovoci a zelenině. Tady je seznam potravin bohatých na antioxidanty:

  • BorůvkyAntioxidanty
  • Brusinky
  • Maliny
  • Ostružiny
  • Jahody
  • Rozinky
  • Jablka
  • Fazole
  • Artyčoky

Kromě potravin si antioxidanty můžete dopřát i v podobě čaje nebo kávy.

Doplňky stravy s antioxidanty

Antioxidanty získaly pozornost veřejnosti v 90. letech, kdy vědci zjistili, že volné radikály mohou poškodit DNA a zapříčinit tak vznik nejrůznějších onemocnění. Výrobci doplňků stravy samozřejmě ihned přišli s antioxidantovými doplňky.

Tyto doplňky mohou být do jisté míry účinné, nečekejte ale žádné zázraky. Jako snad u všeho platí, že přebytek spíše škodí. Doporučujeme vám tedy raději přijímat antioxidanty ve formě potravin ze seznamu výše.

Comments are closed.